The voice - Sverige

Idag publicerade aftonbladet vilka coacherna kommer vara i tv4's storsatsning "The voice". Jag blir lite glad för de har lyckats få med några från toppskiktet av svenska artister. Samtidigt blir jag ledsen då jag inser att det gäller samma sak här. 3 karlar och 1 kvinna. Allt behöver inte vara jämställt och precis lika, men när det ser ut så i alla talangshower's jurys/coacher så går det inte an än att bli lite nedstämd. Idol har 3 män och 1 kvinna, varav kvinnan kommer föda barn någon gång under säsongen och det kanske gör att hon inte dyker upp. Talang är det samma sak, 2 män 1 kvinna. True talent är det också 2 män 1 kvinna. And the list goes on. Verkar vara så i resterande länder också. Undantaget verkar vara talangshower med inriktning dans.

Ja, det kan ha andra oberoende faktorer till varför det förfaller sig på detta vis. Det kan vara så att man väljer personer som har tid, vilja och kunskap nog att göra det, men jag tvivlar på att det inte finns kvinnor nog som kan fylla upp kvoten lika bra som män. Jag ser det som att män ses som mest trovärdiga och på så sätt så är majoriteten män och undantaget kvinna. Kvinnor med alla sina känslor passar väl helt enkelt inte in i sådana här program där mäns rationalitet ändå är viktigast i slutändan.




Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback