True talent

Igår var det alltså premiär för det superhypade True talent på tv3. Ett program som går ut på att tre coacher, i det här fallet; Danny, Pernilla Andersson och Tommy Körberg, ska hitta röster som de tycker om och vill hjälpa vidare och coacha under hösten. Först får man se hur Tommy sitter med hörlurar och tycker att den här rösten är helt fantastisk, sen åker han och överraskar personen med rösten och frågar om den vill tillhöra hans lag i programmet True talent under hösten. Eller i Tommys fall fick de komma till hans sommarstuga (?) där han mötte dem iklädd morgonrock (?!). Självklart tackar de ja. Sen är det dags för talangen att möta "juryn". Juryn består av en publik som är uppdelad i tre olika ålderskategorier, en ung en gammal och en vuxen.  Deras sittsektioner är bortvända från scenen, när talangen sjunger så får de trycka på en knapp. Om majoriteten i åldergrupperna tycker om vad de hör så vänds sittsektionerna mot artisten och de får se vem det är. Alla tre sektioner måste vändas för att talangen ska gå vidare.


Jag vet inte om jag är tokstollig i konceptet. Allt hänger ju på låtvalet vilket det verkade som att de inte ens fick välja själva. Självklart att han som sjöng "Stad i ljus" enbart går hem hos den äldre sektionen och sen den stackars blyga killen som fick sjunga "Sex on fire", han hördes knappt i musiken, helt uppenbarligen inte alls hans sätt att sjunga. Jag gillar dock coacherna, alla tre har en härlig personlighet. Jag är så fruktansvärt blödig så jag satt mest och halvgrina mig igenom programmet trots att det inte riktigt var någon wow-faktor på någon av sångarna.


Jag gillar inte konceptet att det ska gå varje dag och sen ha en direktsänd final på snöndagar, det blir för mycket att följa, samtidigt som jag faktiskt tycker att det är kul att se vad som händer mellan finalerna enbart för att  sång är ett av mina stora intressen. En annan sak jag undrar är vad anonymiteten kommer ha för roll nu. Om det ändå är svenska folket som ska rösta ut personerna så kommer det visst vara viktigt hur de ser ut, vilka de är och vad de har för kläder. Ska följa lite nu med auditions, gillar det och det är så fint att se när talanger upptäcks och hur genuint glada och tacksamma de är.



Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback