Serieduellen:

Fringe VS White collar




Två serier som i stort går ut på att lösa brott.


Fringe

Jag hade ingen aning om vad det här var för serie till att börja med. trodde först att det var någon form av komediserie, men efter lite google så insåg jag att så var inte fallet. Det handlar om ett team som löser "övernaturliga" brott för FBI. Lite som Arkiv - X fast med en logisk förklaring.

Piloten var lång, närapå en och en halv timme. Tycker kanske att det är lite väl långt, men ändå skönt för då har de tid på sig att verkligen introducera karaktärerna och ge en uppfattning om vart handlingen pekar. Huvudpersonen är en kvinna, Olivia, som av en ren slump egentligen stöter ihop med ett så kallat övernaturligt fenomen när hon utreder en flygplanskrash. För att reda ut vad som hänt ombord på planet och vad som senare händer med hennes partner så tar hon hjälp av en gammal forskare som suttit på en mentalanstalt de senaste 17 åren samt hans son.

Spännande serie, men piloten fick mig inte att bli såld på en gång. Känns som man vill se igen, men inte som ett måste. En skön slöserie, med fascinerande brottsfall. Jag tycker personligen det här är bättre än Arkiv-X eftersom det alltid finns en "logisk" förklaring, vilket gör det mer verklighetsknutet samt är lite skrämmande.

Det neagtiva jag har att säga är att jag stör mig på Joshua Jacksons karaktär; Peter Bishop samt Joshuas skådespeleri som är fruktansvärt dåligt de första avsnitten, tror det lugnar sig lite efter tiden dock.





White collar

Neal Caffrey är en riktig tjuv. En smart sådan. Peter Burke har ägnat många år till att sätta dit Neal, då ingen annan kommer åt honom. Men efter ett tag inser Peter att han behöver Neals hjälp till att lösa ett brott och på så sätt så gör dem en deal. Neal slipper fängelse men får ha på sig någon slags fotboja och hjälpa till att lösa brott.

Jag gillar kriminalserier där man låter någon som inte jobbar för polisen/FBI, eller vad det kan vara, hjälpa till att lösa fallen såsom The mentalist, Chuck och Psych. Att Matt Bomer (aka Neal) är helt galet charmig och snygg är ju inte direkt till en nackdel.

Piloten var bra, närapå en timme lång vilket jag skrev förut ger plats åt att beskriva både handling och visa upp karaktärerna. Lite konstigt var det att se Willie Garson som en myskotyp när man är van att se honom som Carries vän i Sex and the city. Men bra handling och helt okej karaktärer. Gillar att Peter Burke inte blir stolt och bitter när Neal kör över honom hela tiden.




White collar huvudpersoner



Vem vinner då denna duell? Det är en riktigt svår match för de är bra på sitt sätt. Men om jag bara utgår från piloten och var jag tyckte om dem så blir det enklare att utse en vinnare..

Vinnaren är..............

*Trumvirvel*


White Collar!!!!


Men förmodligen kommer jag fortsätta se båda två, inte följa slaviskt, men ha som reservserier när allt annat är slut.




Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback