Serieduell:

The lying game vs Switched at birth



Nu har jag "provsmakat" två för mig nya serier, nämligen The lying game och Switched at birth. Båda är två ungdom/dramaserier.

The lying game:
Handlar om två tvillingar som blev separerade vid födseln då den ena blev adopterad men inte den andra. Den som blev adopterad hamnade självklart i ett lyxigt hem och fick en näst intill perfekt uppväxt med alla rikedomar och bekvämligheter en familj kan erbjuda. Den som inte blev adopterad har drivit runt mellan barnhem och fosterhem och har inte alls haft en lika trygg uppväxt. Till slut upptäcker de varandra och har kontakt. Då den adopterade systern försöker leta efter deras biologiska föräldrar så byter de plats. Medan rikemanssystern åker på äventyr så får barnhemssystern uppleva hur det är att ha föräldrar som älskar henne, hur det känns att bo i ett stort, fint hus och hur det är att leva rikemanssysterns liv.

Ja, lite Föräldrafällan över det hela. Jag blev inte riktigt imponerad av det lilla som piloten avslöjade. Jag har fortfarande ingen aning  om vad serien kommer gå ut på, jag blev verkligen inte såld. Karaktärerna tilltalade mig inte riktigt heller och handlingen kändes tunn och klyshig. Men sen kan man inte uttala alltför mycket av bara ett avsnitt heller. Vet inte om jag kommer följa denna serie i höst eller om jag kanske samlar ihop många avsnitt och sträckkollar en helg, det är ju så jag gillar mina serier bäst.






Switched at birth:
Handlar om två tjejer som blev förväxlade vid födseln och hamnde hos varandras föräldrar. Detta upptäcks inte förrän de är ca 16 år gamla. Samma här, så har den ena tjejen vuxit upp i en rikemansfamilj medan den andra har bott i ghettot minst sagt. Ghettotjejen är dessutom döv. Rikemansföräldrarna bjuder in ghettotjejen med mamma och mormor att komma och bo i deras gästhus som de har på bakgården så att de kan lära känna sina biologiska barn bättre. Detta går väl lite som det går, kulturkrock utan dess like.

Okej, jag erkänner, jag såg faktiskt 2 avsnitt av den här serien för att kunna skapa en bättre bild. Men jag rent utsagt ogillade piloten. Tycker den här handlingen är lite bättre än föregående och att det är bra att de problematiserar och på sitt sätt normaliserar hur det är att vara döv. Det jag ogillar mest och som ger mig allergiska utslag är rikemanstjejens karaktär/skådespelerska. Hon gör ett så fruktansvärt dåligt jobb och är sjukt otrovärdig. Lite synd för annars kunde serien trots alla klyshor, ha potential. En sak till som gör att jag har problem med den är att just nu läser jag personlighetspsykologi där det diskuteras mycket om personlighet är nerärvd eller omgivningsbetingad, och detta gör mig mest yr i huvudet..








Så vem vinner då denna duell? Vilken av dem är jag mest villig att ge en till chans?

*Trumvirvel*

Vinnaren är..................................... THE LYING GAME!

En kall och mörk hösthelg kommer jag tända massa ljus, ladda upp med gott snacks och bädda ner mig för ett marathon av denna serie. Anledningen till att den vann är faktiskt för att jag inte pallar med rikemanstjejen i den andra serien. Punkt.

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback