Fringe s01e06

Jag gillar att Fringe har en kvinnlig huvudkaraktär. Fortfarande inte helt girl power när hennes båda "chefer" är män samt att hennes team är män. Hennes assistent är tjej och jag gillar henne, inte fel med det, men det hade vart så befriande att se en man vara assistent åt en kvinna. Har ni något exempel på serier/filmer där kvinnan är chef eller att män är assistenter/sekreterare? Just nu kan jag inte minnas något själv, men det är något jag tycker saknas.

Något som väger upp lite var att i slutet på den här episoden så anklagar hennes chef henne för att vara för känslomässigt engagerad i hennes fall (särskilt fallet i just den här episoden), och att det gör att han inte vet om han kan lita på henne. Ofta ett argument för att kvinnor inte får högre uppdrag eller kommer någonstans, på grund av deras känslor. MEN, det som väger upp är att hon ger honom världens svar på tal tillbaka. Det kan man lätt kalla girl power. Hon argumenterar för att hennes känslor faktiskt gör henne till en av de bättre agenterna för att de gör att hon kan relatera till offren och för att det är en del av henne, en del av alla. Hon klargör också att om hennes känslor är ett problem så kan han sparka henne med en gång. Det är så himla skönt att hon säger ifrån istället för att bara ändra sig och anpassa sig mer mot den manliga normen som hon förväntas göra i det yrket hon har, eller som de flesta karriärskvinnor förväntas göra i deras klättring upp för karriärsstegen.   





Anna Torv (Olivia Dunham i Fringe)

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback